Dlaczego kolumna MacPhersona jest tak często stosowana w samochodach osobowych?
Podczas zakupu samochodu często można spotkać się z opisami jego poszczególnych podzespołów. W takiej sytuacji bardzo prawdopodobne jest natknięcie się na nazwę elementu zawieszenia, jakim jest kolumna MacPhersona. Jak jednak zbudowana jest ta konstrukcja, jakie ma zalety i dlaczego jest tak często stosowana w pojazdach?
Co to jest kolumna MacPhersona?
Kolumna MacPhersona to stosowany w przednionapędowych samochodach rodzaj przedniego zawieszenia, który z biegiem lat zyskał ogromną popularność. Wynaleziona przez Earla S. MacPhersona konstrukcja została użyta po raz pierwszy przy budowie Forda Vedette pod koniec lat 40. XX wieku i od tego czasu zyskiwała na popularności. W przeciwieństwie do innych układów pojazdów, gdzie na przestrzeni lat zmieniło się bardzo wiele, kolumna MacPhersona jest w bardzo podobnym kształcie stosowana do dzisiaj. Jak jednak działa to rozwiązanie i co sprawiło, że zyskało tak dużą sympatię producentów?
Kolumna MacPhersona – jaką pełni funkcję?
Kolumna MacPhersona to konstrukcja, która swoją popularność zyskała między innymi dzięki prostocie. Składa się ona bowiem z amortyzatora, sprężyny i zwrotnicy połączonych od dołu z wahaczem, a od góry z kielichami amortyzatora. Obracanie kierownicą pojazdu sprawia, że amortyzator kręci się wokół własnej osi. Taka konstrukcja kolumny MacPhersona powoduje, że jeden element pełni funkcję resorującą, tłumiącą i skręcającą. Zastosowanie takiego rozwiązania stanowiło rewolucję względem używanych wcześniej typów zawieszenia i wkrótce zwróciło na siebie uwagę większości producentów samochodów. Co jednak było powodem tego, że konstrukcja ta zdominowała rynek?
Przyczyny popularności kolumny MacPhersona
Przyczyn sukcesu tego typu zawieszenia jest kilka. Przede wszystkim kolumna MacPhersona jest lekka i tania w produkcji, co oczywiście pozwala producentom zredukować koszty. Dodatkowo, co bardzo ważne, przez połączenie kilku elementów w jeden, konstrukcja ta nie zajmuje tak dużo miejsca jak konkurencyjne rozwiązania. Dosyć duży skok zawieszenia zapewnia komfortowe warunki jezdne przy jednocześnie dokładnym prowadzeniu pojazdu. Wszystkie te zalety sprawiają, że rozwiązanie to świetnie sprawdza się zarówno w małych jak i większych samochodach i jest obecnie najczęściej stosowanym przednim zawieszeniem w pojazdach z przednim napędem.
Dlaczego jednak kolumna MacPhersona nie zdominowała rynku całkowicie i nadal niektórzy producenci stosują odmienne rozwiązania? Przede wszystkim przez delikatność jej konstrukcji i zmienność kątów nachylenia kół do podłoża. Sprawia to, że samochód traci na przyczepności w zakrętach, a konstrukcja nie jest najlepsza dla pojazdów o bardzo dużej masie i mocy silnika. Dlatego w samochodach sportowych i pojazdach klasy premium często stosuje się inne rozwiązania.
Prosta budowa kolumny MacPhersona pozwala na oszczędność miejsca, redukcję wagi pojazdu oraz kosztów jego produkcji. Konstrukcja ta zapewnia także optymalny komfort i warunki jezdne. Dzięki temu, mimo upływu lat, nadal pozostaje niezastąpiona w najpopularniejszych typach samochodów.