Jak sprawdzić, czy zawieszenie jest do wymiany?
Z reguły większość problemów z zawieszeniem jest wykrywana dopiero podczas regularnej kontroli pojazdu. Jeśli więc Twój samochód zachowuje się nietypowo na drodze, np. zmienia tor jazdy, wydaje dziwne dźwięki z okolic kół lub odczuwasz silniejsze niż zwykle wibracje kierownicy, warto, abyś sprawdził zawieszenie u mechanika. Być może nadszedł już czas wymiany.
Jak wcześnie zauważyć usterki układu zawieszenia?
Zawieszenie jest poddawane największym siłom podczas jazdy, a złe warunki drogowe dodatkowo skracają jego żywotność. Elementy przedniego zawieszenia ulegają awarii znacznie częściej niż tylne. Dzieje się tak dlatego, że są one bardziej obciążane przez silnik, a także poddawane działaniu znacznych sił podczas skręcania.
Dostępne są różne rodzaje zawieszenia dostosowane do wymagań komfortu jazdy. Zawieszenia, które mają bardziej złożoną konstrukcję, wykazują większą tolerancję na niedoskonałości drogi i mają większy wpływ na komfort jazdy. Jeżeli właściwości jezdne ulegną pogorszeniu, może to oznaczać usterkę zawieszenia. Niektóre uszkodzenia są również widoczne gołym okiem. Najłatwiejszym do rozpoznania objawem jest zużyty bieżnik opony lub przechylone koło. Awarię zawieszenia można również wykryć, gdy pojazd przechyla się na bok, do przodu lub do tyłu, nawet jeśli znajduje się na równym podłożu.
Jakie elementy zawieszenia mogą wymagać naprawy?
- Amortyzator
Amortyzatory w podwoziu są odpowiedzialne za tłumienie nierówności nawierzchni drogi. Zwiększają one komfort i bezpieczeństwo jazdy, ponieważ poprawiają przyczepność kół do nawierzchni. Zużycie tych elementów można łatwo zauważyć, ponieważ samochód nie zapewnia już tak dobrego prowadzenia na drodze, a droga hamowania znacznie się wydłuża. Objawy te nasilają się z czasem. Jeśli więc masz trudności z utrzymaniem toru jazdy lub zauważasz, że samochód kołysze się na wybojach i przechyla na jedną stronę podczas skręcania, może to być oznaką zużytych amortyzatorów. Ślady oleju na amortyzatorze również mogą wskazywać na jego usterkę.
- Sworznie wahaczy
Sworzeń stanowi element końcówki wahacza. Jego zużycie objawia się głośnym stukaniem, zwłaszcza na nierównej nawierzchni oraz problemami z utrzymaniem prawidłowego kierunku jazdy. Stan tego podzespołu można łatwo sprawdzić, gdy pojazd znajduje się na podnośniku. Przytrzymaj koło obiema rękami i potrząśnij nim kilka razy, jeśli poczujesz luz, ten element z pewnością nadaje się do wymiany. Zużycie wahaczy można również stwierdzić podczas jazdy, słysząc wyraźny odgłos stukania po stronie, po której jedziemy po nierównej nawierzchni. Luźny ruch całego koła może być także oznaką zużytych silentbloków, czyli gumowych elementów wahacza.
- Wahacz
Jeżeli wahacz nie ma wymiennych sworzni, a objawy są takie same jak opisane powyżej, jedyną możliwością jest zakup całego elementu. W pojazdach mechanicznych stosuje się zarówno wahacze metalowe, jak i ze stopów lekkich. Do objawów zużycia wahaczy należą charakterystyczne stukanie przy uderzaniu w nierówności lub piszczenie kół przy parkowaniu, a także pogorszenie właściwości jezdnych.
- Końcówka drążka kierowniczego
Zużyty drążek kierowniczy można zidentyfikować po odgłosach stukania lub skrzypienia przy skręcaniu kierownicą podczas postoju oraz po obniżonej jakości prowadzenia. W rezultacie można stracić kontrolę nad jednym z kół. Dlatego nie należy lekceważyć pierwszych objawów i szybko skonsultować objawy z mechanikiem.
Jak mogę zwiększyć wydajność zawieszenia mojego samochodu?
Najlepiej byłoby unikać jazdy po drogach złej jakości, ale oczywiście nie zawsze jest to możliwe. Dlatego, jeśli to możliwe, należy unikać wybojów, zwłaszcza dużych, redukować prędkość do minimum podczas pokonywania przeszkód na drodze i dostosowywać ją do stanu nawierzchni.