Jak zdiagnozować uszkodzoną poduszkę amortyzatora?
Zawieszenie w każdym samochodzie złożone jest z wielu elementów, od których zależy nasz komfort oraz bezpieczeństwo. Poszczególne podzespoły są ze sobą mniej lub bardziej powiązane i mniej lub bardziej od siebie zależne. Można to porównać do dobrej drużyny piłkarskiej, gdzie każdy z zawodników spełnia na boisku określone role, jednak wyłącznie jako cała drużyna będą w stanie wygrać. Jednym z mniej popularnych i mniej docenianych elementów naszego zawieszenia są poduszki amortyzatorów. Mało kto zwraca uwagę na ich stan i przywiązuje do tego większą wagę, co jest stanowczo błędem. W tym artykule pokrótce opowiemy Wam, w jaki sposób zdiagnozować i jak przeprowadzić wymianę poduszki amortyzatora.
Objawy uszkodzenia poduszki amortyzatora
Odpowiednia diagnoza uszkodzenia poduszki amortyzatora może być dość trudna dla kierowcy, ponieważ daje bardzo podobne objawy do awarii samego amortyzatora. W dużym skrócie: jeśli podczas jazdy po nierównościach odczuwalne się stają drgania na kierownicy, pojawiają się stuki, a do tego odczuwalne są problemy z płynnym skręcaniem kierownicą czy ściąganie podczas przyspieszania lub hamowania to może oznaczać zużycie poduszek amortyzatora. Oczywiście diagnostykę warto zacząć od amortyzatorów, ponieważ ich awarie dają bardzo podobne efekty, jednak w wielu przypadkach musimy pójść o krok dalej i pominąć amortyzator.
By jednoznacznie określić stan poduszki amortyzatora konieczne będzie wyjęcie całej kolumny MacPhersona i dokładne oględziny elementu. W tym celu należy odkręcić amortyzator od zwrotnicy koła, a następnie wymontować jego górne mocowanie. Dopiero po takim rozkręceniu zawieszenia będziemy w stanie dokładnie sprawdzić stan poduszek amortyzatorów. Przy okazji warto też pamiętać o dokładnym przejrzeniu pozostałych elementów, by jednoznacznie wyeliminować inne, możliwe źródła problemów z samochodem.
Jak wymienić poduszkę amortyzatora?
Tak jak wspominaliśmy w poprzednim punkcie – wymiana poduszki amortyzatora wymaga rozkręcenia całej kolumny MacPhersona. Jest to dość skomplikowane zadanie i wymagające użycia specjalistycznych narzędzi, więc nie rekomendujemy wykonywania go we własnym zakresie. Warto więc udać się w tym celu do specjalistycznego warsztatu, gdzie fachowcy przeprowadzą taką wymianę stosunkowo szybko.
Pozostając w temacie wymiany poduszek amortyzatorów, warto pamiętać o kilku kwestiach. Najważniejsze jest to, by decydując się na wymianę tych elementów robić to parami, czyli wymienić obie poduszki znajdujące się na jednej osi. Oprócz tego, jeśli planujemy wymianę samych amortyzatorów, to zadbajmy przy okazji o to, by w ramach jednej naprawy zastąpić nasze stare poduszki nowymi. Z pewnością wydłuży to żywotność naszego zawieszenia, a nam oszczędzi nieco nerwów oraz ograniczy dodatkowe koszty.
Pamiętajmy, że poduszki amortyzatora podobnie jak inne podzespoły wchodzące w skład zawieszenia naszego samochodu mają realny wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy. Na takich rzeczach nie warto oszczędzać!