icon(48) 228 846 545

handlowy@iparts.pl

Zawieszenie
Menu
  • Główna
  • Zawieszenie
    • Amortyzatory
    • Sprężyny zawieszenia
    • Wahacze
    • Łożyska
  • O nas
  • Blog
  • Kontakt
 NoweZawieszenie.pl
Menu   ≡ ╳
  • Główna
  • Zawieszenie
    • Amortyzatory
    • Sprężyny zawieszenia
    • Wahacze
    • Łożyska
      • Piasty
  • O nas
  • Blog
  • Kontakt

Search

Home/Artykuł/Objawy awarii amortyzatora samochodowego. Kiedy należy wymienić?

Objawy awarii amortyzatora samochodowego. Kiedy należy wymienić?

Autor : NoweZawieszenie / Data : 20 czerwca, 2020
Objawy awarii amortyzatora
Artykuł

Kiedy należy wymienić amortyzatory? Jakie są najczęstsze objawy zużycia? Są to bardzo częste pytania, które zadają sobie kierowcy, gdyż bez sprawnych amortyzatorów jazda samochodem nigdy nie będzie bezpieczna i komfortowa.

Amortyzatory to jeden z najistotniejszych elementów układu zawieszenia samochodu a ich funkcja to nie tylko amortyzowanie drgań ale również dbanie o odpowiednie doleganie kół do powierzchni oraz sprawne działanie takich systemów jak ABS czy ESP. Należy również zaznaczyć, że amortyzatory mają tez ogromny wpływ na drogę hamowania, ponieważ  ograniczają efekt tz. nurkowania.

Objawy awarii amortyzatorów

Bardzo wiele czynników wpływa na trwałość amortyzatorów między innymi styl jazdy, rodzaj nawierzchni czy stan zużycia sprężyn. Przyjmuje się jednak, że amortyzatory średnio w samochodzie wytrzymują od 120 do nawet 150 tys km. Po tym okresie powinna nastąpić wymiana na nowe.

Pierwszym objawem awarii amortyzatorów będzie bardzo specyficzne zachowanie auta, które zaczyna pływać na zakrętach oraz podczas hamowania następuje tzw. nurkowanie do przodu. Również w przypadku, gdy samochód stoi nieruchomo może nastąpić charakterystyczne kołysanie podczas energicznego wsiadania.

Innym  problemem może być podskakiwanie kół w przypadku jazdy po nierównościach, może to świadczyć o małym odbiciu amortyzatorów. Zawieszenie pracuje w tym momencie niezwykle chaotycznie i niespójnie dodatkowo może pojawić się charakterystycznie stukanie. Jeśli którykolwiek z tych objawów zacznie występować w Twoim samochodzie warto udać się do najbliżej stacji kontroli pojazdów w celu weryfikacji amortyzatorów.

W przypadku gdy na amortyzatorze pojawi się już zapocenie czyli nic innego jak wyciek oleju amortyzatora oznacza to, że jego wewnętrzne ścianki są już na tyle zużyte, że przepuszczają olej, który jest fundamentem amortyzatora. Powodem takiej nieszczelności mogą być uszkodzenia mechaniczne. Jednak zauważenie takiego wycieku daje absolutną pewnoś, że amortyzatory nie nadają się do dalszego użytku.

Jak sprawdzić stan amortyzatora

Najłatwiejszym i najlepszym sposobem jest rozbujanie samochodu i obserwowanie jego zachowania się. Po bardzo mocnym wciśnięciu błotnika nadwozie powinno się obniżyć a następnie po odpuszczeniu wrócić do poprzedniej pozycji. Jeśli auto po takim zabiegu będzie się huśtać oznacza to, że przyszedł czas na wymianę amortyzatorów na nowe.

Niestety większość stacji kontroli pojazdów posiada urządzenia, które są w stanie podać jedynie przybliżone wyniki. Natomiast dużo dokładniejsze wartości można otrzymać w specjalistycznych warsztatach, które posiadają odpowiedni sprzęt. Pozwala on na porównanie testowanych amortyzatorów ze wzorcami dla konkretnych modeli samochodów.

Kiedy należy wymienić

Uważa się, że dobry amortyzator powinien mieć sprawność w granicach od 40 do 85%. Należy tu również zaznaczyć, że nawet nowe samochody nigdy nie osiągają 100 % sprawności. Jednak gdy wartość ta spadnie poniżej 40 % przyjmuje się, że amortyzatory kwalifikują się do wymiany. Innym czynnikiem, który będzie oznaczał konieczność wymiany amortyzatorów na nowe, będzie różnica w wynikach na jednej osi,  która będzie wynosić powyżej 15 % między lewym a prawym kołem. Testy na sprawność zawieszenia każdy kierowca powinien wykonywać przynajmniej raz w roku. Pozwoli to mieć pewność bezpieczeństwa na drodze.

1 komentarz

Podziel się

1 komentarz

  1. Paulina 16 lipca, 2020 o 1:28 pm
    Odpowiedz

    Ok, czyli osiadanie auta to nie tylko kwestia za ciężkich zakupów jak to ma w zwyczaju żartować mój mąż 😀 ale ewidentnie najwyższy czas na przegląd amortyzatorów. Dzięki za wasze artykuły, dzięki nim, bez wdawania się w większe szczegóły mogę przyswoić nieco podstawowej wiedzy z zakresu motoryzacji i zawsze to człowiek czuje się pewniej jak mu przyjdzie zajechać do warsztatu.

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Recent posts

  • Tuleja wahacza – czy można ją wymienić samodzielnie?

    Tuleja wahacza – czy można ją wymienić samodzielnie?

    21 października, 2020
  • zużyte łożysko koła

    Jak sprawdzić, czy łożysko koła jest zużyte?

    3 września, 2020
  • Uszkodzona tuleja wahacza

    Uszkodzona tuleja wahacza – objawy i czym grozi awaria

    19 sierpnia, 2020
  • Objawy uszkodzenia wahacza - jak rozpoznać awarię?

    Objawy uszkodzenia wahacza – jak rozpoznać awarię?

    20 lipca, 2020

Recent Comments

  • Bartek napisł:

    Zużyte łożysko może dawać...
  • Marek napisł:

    Dróg w Polsce niestety nie...
  • Mikołaj napisł:

    Słuszna uwaga odnośnie...
  • Dawid napisł:

    Świetne zestawienie....
Zawieszenie
  • icon ul. Staniewicka 22, 03-310 Warszawa
  • icon
    22 884 65 45
    handlowy@iparts.pl
  • iconInfolinia 08:00 - 20:00 od Pn do Pt, 09:00 - 17:00 w Soboty

Informacje

  • Kontakt
  • Blog
  • O nas

Oferta

  • Części zawieszenia
  • Płyny do układów zawieszenia
  • Mocowanie amortyzatora
  • Kolumna amortyzatora

Newsletter

Zapisz się do newslettera aby otrzymywać informacje o ciekawych promocjach oraz akcjach rabatowych

Copyright 2019 © iParts.pl