Jakie są rodzaje zawieszeń w samochodach osobowych? Poznaj ich wady i zalety
Trzy najczęściej stosowane układy zawieszeń w samochodach osobowych to zawieszenie zależne, niezależne i współzależne. Ich podstawowe funkcje to przenoszenie sił powstałych podczas pracy koła na nadwozie. Zawieszenie wpływa na komfort jazdy, decyduje o sterowności samochodu i jego stabilności podczas prowadzenia w różnych warunkach terenowych.
Zawieszenie zależne
Układ zawieszenia zależnego wykorzystywany jest najczęściej w samochodach ciężarowych i terenowych. To ze względu na jego wysoką trwałość i względną bezawaryjność. Jego prosta konstrukcja sprawia również, że ewentualne awarie czy usterki można stosunkowo łatwo usunąć.
Nazwa układ zależny odnosi się do wzajemnej zależności ruchu kół. Poruszanie się jednego wprawia w ruch drugie, ponieważ obie osie koła połączone są ze sobą na sztywno mostem. Jako elementy resorujące i prowadzące stosuje się tu najczęściej resory piórowe. To zdecydowanie najprostsze pod względem konstrukcyjnym rozwiązanie, stosunkowo tanie i trwałe. Dla podniesienia komfortu jazdy jako elementy resorujące można zastosować również sprężyny śrubowe i drążki reakcyjne.
Jakie są wady zawieszenia zależnego? Jego konstrukcja negatywnie wpływa na stabilność samochodu i jego trakcję. Cały układ zazwyczaj sporo waży, szczególnie jeśli zamontowana jest tam również przekładnia. To jest przyczyną występowania tzw. drgań wzdłużnych, kiedy samochód pokonuje poprzeczne nierówności terenu.
Zawieszenie niezależne
Konstrukcja niezależna zawieszenia jest stosunkowo najczęściej spotykaną w samochodach osobowych. Koła poruszają się tu względem siebie niezależnie. Jako podstawę konstrukcyjną wykorzystuje się tu kolumnę McPhersona lub kombinację wahaczy i drążków.
Kolumna McPhersona to amortyzator zamieszczony wewnątrz sprężyny (zależność współosiowa), który pełni funkcję elementu prowadzącego. Łączy on górny punkt zwrotnicy z nadwoziem samochodu; ma możliwość obrotu wokół własnej osi. Z kolei w rozwiązaniu „wahaczowym” stosuje się kilka rodzajów wahaczy (poprzeczne, skośne, wzdłużne) i drążki. W tym układzie amortyzator ze sprężyną przymocowane są do dolnego wahacza.
Kolumna McPhersona jest rozwiązaniem popularnym, tanim, lekkim. Główna jej wada to przenoszenie na karoserię drgań z nierównego podłoża oraz nieznaczne zmiany kąta pochylenia kół podczas skręcania, co zostało zminimalizowane w zawieszeniu „wahaczowym”. Ale jest to rozwiązanie znacznie droższe – i w produkcji, i w eksploatacji.
Zawieszenie współzależne
W tym typie zawieszenia zostały zastosowane rozwiązania konstrukcyjne z dwóch poprzednich zawieszeń. Najczęściej stosuje się tu wahacze wzdłużne, które połączone są poprzeczną belką – tzw. belką skrętną. Amortyzatory i sprężyny przymocowane są do wahaczy.
Zawieszenie współzależne jest dość proste w konstrukcji, tanie jeśli chodzi o produkcję i eksploatację, trwałe. Oddziaływanie wzajemne kół na siebie jest nieznaczne. Jego główna wada zawiązana jest ze słabym resorowaniem wstrząsów.
Wniosek taki, że nie ma zawieszenia idealnego 😀 Ale i nie ma opcji, żeby ujednolicić wymagania względem tak różnych aut jakimi są klasyczne osobówki, a auta ciężarowe czy terenowe. Jedno jest pewne, zawieszenie w każdym aucie ulega eksploatacji i konieczna jest jego systematyczna kontrola i ew. naprawa.