icon(48) 228 846 545

handlowy@iparts.pl

Zawieszenie
Menu
  • Główna
  • Zawieszenie
    • Amortyzatory
    • Sprężyny zawieszenia
    • Wahacze
    • Łożyska
  • O nas
  • Blog
  • Kontakt
 NoweZawieszenie.pl
  • Główna
  • Zawieszenie
    • Amortyzatory
    • Sprężyny zawieszenia
    • Wahacze
    • Łożyska
      • Piasty
  • O nas
  • Blog
  • Kontakt

Search

Home/Artykuł/Jakie są rodzaje zawieszeń w samochodach osobowych? Poznaj ich wady i zalety

Jakie są rodzaje zawieszeń w samochodach osobowych? Poznaj ich wady i zalety

Autor : NoweZawieszenie / Data : 21 stycznia, 2020
Rodzaje zawieszenia samochodowego
Artykuł

Trzy najczęściej stosowane układy zawieszeń w samochodach osobowych to zawieszenie zależne, niezależne i współzależne. Ich podstawowe funkcje to przenoszenie sił powstałych podczas pracy koła na nadwozie. Zawieszenie wpływa na komfort jazdy, decyduje o sterowności samochodu i jego stabilności podczas prowadzenia w różnych warunkach terenowych.

Zawieszenie zależne

Układ zawieszenia zależnego wykorzystywany jest najczęściej w samochodach ciężarowych i terenowych. To ze względu na jego wysoką trwałość i względną bezawaryjność. Jego prosta konstrukcja sprawia również, że ewentualne awarie czy usterki można stosunkowo łatwo usunąć.

Nazwa układ zależny odnosi się do wzajemnej zależności ruchu kół. Poruszanie się jednego wprawia w ruch drugie, ponieważ obie osie koła połączone są ze sobą na sztywno mostem. Jako elementy resorujące i prowadzące stosuje się tu najczęściej resory piórowe. To zdecydowanie najprostsze pod względem konstrukcyjnym rozwiązanie, stosunkowo tanie i trwałe. Dla podniesienia komfortu jazdy jako elementy resorujące można zastosować również sprężyny śrubowe i drążki reakcyjne.

Jakie są wady zawieszenia zależnego? Jego konstrukcja negatywnie wpływa na stabilność samochodu i jego trakcję. Cały układ zazwyczaj sporo waży, szczególnie jeśli zamontowana jest tam również przekładnia. To jest przyczyną występowania tzw. drgań wzdłużnych, kiedy samochód pokonuje poprzeczne nierówności terenu.

Zawieszenie niezależne

Konstrukcja niezależna zawieszenia jest stosunkowo najczęściej spotykaną w samochodach osobowych. Koła poruszają się tu względem siebie niezależnie. Jako podstawę konstrukcyjną wykorzystuje się tu kolumnę McPhersona lub kombinację wahaczy i drążków.

Kolumna McPhersona to amortyzator zamieszczony wewnątrz sprężyny (zależność współosiowa), który pełni funkcję elementu prowadzącego. Łączy on górny punkt zwrotnicy z nadwoziem samochodu; ma możliwość obrotu wokół własnej osi. Z kolei w rozwiązaniu „wahaczowym” stosuje się kilka rodzajów wahaczy (poprzeczne, skośne, wzdłużne) i drążki. W tym układzie amortyzator ze sprężyną przymocowane są do dolnego wahacza.

Kolumna McPhersona jest rozwiązaniem popularnym, tanim, lekkim. Główna jej wada to przenoszenie na karoserię drgań z nierównego podłoża oraz nieznaczne zmiany kąta pochylenia kół podczas skręcania, co zostało zminimalizowane w zawieszeniu „wahaczowym”. Ale jest to rozwiązanie znacznie droższe – i w produkcji, i w eksploatacji.

Zawieszenie współzależne

W tym typie zawieszenia zostały zastosowane rozwiązania konstrukcyjne z dwóch poprzednich zawieszeń. Najczęściej stosuje się tu wahacze wzdłużne, które połączone są poprzeczną belką – tzw. belką skrętną. Amortyzatory i sprężyny przymocowane są do wahaczy.

Zawieszenie współzależne jest dość proste w konstrukcji, tanie jeśli chodzi o produkcję i eksploatację, trwałe. Oddziaływanie wzajemne kół na siebie jest nieznaczne. Jego główna wada zawiązana jest ze słabym resorowaniem wstrząsów.

1 komentarz

Podziel się

1 komentarz

  1. Marek 17 lipca, 2020 o 9:43 am
    Odpowiedz

    Wniosek taki, że nie ma zawieszenia idealnego 😀 Ale i nie ma opcji, żeby ujednolicić wymagania względem tak różnych aut jakimi są klasyczne osobówki, a auta ciężarowe czy terenowe. Jedno jest pewne, zawieszenie w każdym aucie ulega eksploatacji i konieczna jest jego systematyczna kontrola i ew. naprawa.

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Recent posts

  • Dlaczego kolumna MacPhersona jest tak często stosowana w samochodach osobowych?

    Dlaczego kolumna MacPhersona jest tak często stosowana w samochodach osobowych?

    18 lutego, 2023
  • Jak sprawdzić, czy zawieszenie jest do wymiany?

    Jak sprawdzić, czy zawieszenie jest do wymiany?

    7 czerwca, 2022
  • Czy jazda z uszkodzonym zawieszeniem jest bezpieczna?

    Czy jazda z uszkodzonym zawieszeniem jest bezpieczna?

    11 marca, 2022
  • Poduszka amortyzatora

    Jak zdiagnozować uszkodzoną poduszkę amortyzatora?

    29 czerwca, 2021

Recent Comments

  • dariusz napisł:

    dokładnie tak samo miałem z...
  • Amortyzatory napisł:

    Ja to mam chyba pecha na...
  • Bartek napisł:

    Zużyte łożysko może dawać...
  • Marek napisł:

    Dróg w Polsce niestety nie...
Zawieszenie
  • icon ul. Szeligowska 48B, 05-850 Szeligi, Warszawa Bemowo
  • icon
    22 884 65 45
    handlowy@iparts.pl
  • iconInfolinia 08:00 - 20:00 od Pn do Pt, 09:00 - 17:00 w Soboty

Informacje

  • Kontakt
  • Blog
  • O nas

Oferta

  • Części zawieszenia
  • Płyny do układów zawieszenia
  • Mocowanie amortyzatora
  • Kolumna amortyzatora

Social media

Copyright 2019 © iParts.pl