Jak sprawdzić, czy łożysko koła jest zużyte?
Współczesne samochody wyposażone są w łożyska bezobsługowe, które należy po prostu wymienić w momencie zużycia lub uszkodzenia. Niestety regeneracja tego elementu nie jest możliwa. Nie można również ignorować zużycia tego elementu, gdyż awaria w tym obszarze znacząco zmniejsza bezpieczeństwo użytkowania pojazdu. Najpopularniejszymi objawami świadczącymi o tym, że łożysko koła nadaje się do wymiany, są jego głośna praca i luz na łożysku.
Identyfikacja nadmiernego hałasu
Kiedy łożysko zaczyna wydawać z siebie dźwięki głośniejsze niż zwykle, naszą pierwszą myślą jest zazwyczaj to, że uległo ono zużyciu. Należy jednak mieć świadomość, że głośna praca łożyska koła może mieć również inne przyczyny. Może to być nieprawidłowy montaż, powodujący odciśnięcie kulek lub wałków na bieżni, przez co po długim postoju samochodu, łożysko zaczyna głośno pracować. Zdarza się również, że łożysko jest przeciążone, jednak po pewnym czasie wraca do prawidłowego funkcjonowania. Jeśli hałas jest wynikiem zużycia łożyska, najczęściej pojawia się on podczas pokonywania nierówności i wykonywania nagłych manewrów. Hałas przyjmuje przeważnie formę szumu lub pisków. Co więcej, hałasom często towarzyszy również drganie kierownicy.
Oględziny łożyska i kontrola luzu
Chcąc sprawdzić, czy łożysko nie jest zużyte, należy dokonać oględzin. Polegają one przede wszystkim na sprawdzeniu, czy nie doszło do deformacji. Ponadto niezbędne jest również określenie poziomu luzu w łożysko. W zużytym elemencie najczęściej luz będzie zbyt duży. Niemniej jednak problematyczny jest również zbyt mały luz w łożysku.
Czynniki wpływające na szybsze zużycie
Na zużycie łożyska ma wpływ chociażby to, w jakich warunkach pracuje ten element. Przykładowo, jazda poślizgiem może być przyczyną pojawienia się luzów. Takie same skutki może dać nawet lekkie uderzanie bokiem opony w krawężnik. Istotna jest również geometria zawieszenia – nieprawidłowa będzie oddziaływać na łożysko niekorzystnymi siłami.
Kolejne czynniki mające wpływ na zużycie i powstawanie luzów, to luzy na przekładni kierowniczej, bicie tarcz hamulcowych lub wytopienie smaru, będące zazwyczaj wynikiem przegrzania hamulca. Jeżeli na przednich kołach pojawiają się wibracje, również warto zgłosić się do warsztatu i skontrolować stan łożysk. Może się bowiem okazać, że łożyska zostały nieprawidłowo zamontowane, co może prowadzić do różnych deformacji. Nowe, dobrze zamontowane łożysko powinno przejechać przynajmniej 100-150 tysięcy kilometrów. Jeżeli objawy zużycia pojawią się wcześniej, warto złożyć reklamację.
Zużyte łożysko może dawać różne objawy. Może buczeć, szumieć lub po prostu trzeć. Często jest tak, że przez dłuższy czas nie zauważamy problemu z łożyskiem koła, dlatego ja od kilku lat praktykuje ten sam zwyczaj. Podczas wymiany kół w warsztacie, zawsze zlecam kontrolę zawieszenia i łożysk, nawet jeśli nic nie bije i nie ma luzów. Koszt takiej czynności jest w gruncie rzeczy żaden, a mam przynajmniej pewność, że nie rozwija się jakaś kosztowna usterka. Najważniejsza jest jednak czujność – jak coś zaczyna działać inaczej w naszym samochodzie, warto od razu to skontrolować.