Objawy uszkodzenia wahacza – jak rozpoznać awarię?
Samochód to skomplikowana maszyna, która ulega rozmaitym awariom. Warto mieć świadomość, jakie objawy dają poszczególne awarie, żeby wiedzieć, czy dana rzecz wymaga natychmiastowej interwencji oraz jak droga może być naprawa. W tym artykule zajmiemy się opisaniem jednej z najpopularniejszych usterek dotyczących zawieszenia, czyli uszkodzeniem wahacza.
Kontrola stanu wahaczy
Na stan zawieszenia wpływa wiele czynników, wśród których możemy wymienić styl jazdy, stan nawierzchni po której jeździmy, a także niskie temperatury oraz kontakt z solą, którą zimą posypywane są drogi. Chcąc być odpowiedzialnym kierowcą, dbającym o swój pojazd, warto kontrolować stan zawieszenia. Jak to robić? Najlepiej udać się na stację diagnostyczną, gdzie z pewnością znajdziemy sprzęt niezbędny do ustalenia, w jakim stanie jest nasze zawieszenie. Jego najważniejszą częścią (a według niektórych również jedną z najważniejszych części znajdujących się w samochodzie) jest wahacz. Jeżeli wahacz ulegnie awarii, powinniśmy wymienić elementy znajdujące się po obu stronach pojazdu.
Konsekwencje uszkodzenia wahacza
Za co odpowiada wahacz? Przede wszystkim za komfort prowadzenia pojazdu oraz brak konieczności częstego korygowania toru jazdy. Jeżeli któryś z naszych wahaczy uległ awarii, to jego uszkodzenie może stać się przyczyną wypięcia zwrotnicy koła. Należy mieć świadomość, że cały samochód, oraz układ zawieszenia, to system naczyń połączonych. Oznacza to mniej więcej tyle, że uszkodzenie jednej części, bardzo często staje się przyczyną kolejnych awarii.
Czym jest wahacz i objawy zużycia tego elementu
Przejdźmy teraz do objawów awarii wahacza oraz tego, czym w ogóle ten element jest. W samochodzie, w zależności od jego klasy, możemy znaleźć dwa lub cztery wahacze, które mogą mieć różne kształty, takie jak np. łuk, linia prosta lub trójkąt. Wahacz mocowany jest za pomocą tulei (do nadwozia) oraz sworzni wahacza (do zwrotnicy koła). Sworznie wahacza mają postać ruchomych przegubów kulowych, które umożliwiają pracę zawieszenia i skręcanie kół. Najpopularniejszym objawem, świadczącym o uszkodzeniu wahacza, jest pogorszenie jakości prowadzenia. Będziemy mieć wrażenie, że samochód nas “nie słucha,” że jego prowadzenie wymaga od nas częstszych korekt i poprawiania toru jazdy. Warto wiedzieć, że w wielu samochodach można wymienić same tuleje, co sprawia, że koszty naprawy są niższe. Jeśli jednak nie ma możliwości rozłożenia wahacza na czynniki podstawowe poprzez zdjęcie tulei lub sworznia, konieczna będzie wymiana całego elementu, co zwykle stanowi wydatek rzędu 150-500 zł.