Amortyzator samochodowy gazowy vs olejowy
Odwieczny konflikt i dyskusja, które amortyzatory są lepsze – gazowe czy olejowe, nie ma praktycznie końca. Opinii na ten temat jest zapewne tyle co zwolenników i przeciwników zarówno jednego, jak i drugiego rozwiązania. Postaramy się przedstawić argumenty przemawiające za amortyzatorami gazowymi oraz olejowymi, a ostateczną decyzję pozostawiamy Tobie.
Amortyzatory gazowe
Prawdę mówiąc, w ogólnej nomenklaturze motoryzacyjnej nie istnieje coś takiego jak „amortyzatory gazowe”. Tak naprawdę chodzi tutaj o elementy gazowo-olejowe, ponieważ do prawidłowego działania wymagają one zastosowania oleju, który utrzymuje właściwy poziom ciśnienia w całej konstrukcji. W takich rozwiązaniach gaz i olej są od siebie oddzielone przegrodą.
W przypadku amortyzatorów gazowych cała konstrukcja składa się z jednej rury, w której znajduje się tłok. Oprócz oleju, drugim czynnikiem tłumiącym jest sprężony gaz, najczęściej w postaci azotu, który umieszczony jest w dolnej części rury. Takie rozwiązanie pozwala usztywnić podwozie, zwiększając przyczepność ogumienia, co znacząco poprawia sterowność pojazdu oraz daje możliwość uzyskiwania większych prędkości.
Zalety:
- sztywniejsze zawieszenie pozwala na szybszą jazdę
- niewielka waga
- dobre wybieranie nierówności
- lepsza trakcja
- wolniejsze zużywanie się podzespołów
Wady:
- cena
- skomplikowana konstrukcja wpływająca na dużą awaryjność
- sztywniejsze zawieszenie, a więc mniejszy komfort jazdy
Amortyzatory olejowe
Elementy olejowe mają dłuższą historię od rozwiązań gazowo-olejowych, a ich cechą charakterystyczną jest prosta konstrukcja, składająca się z dwóch rur, gdzie w jednej z nich, która służy jako obudowa i zbiornik oleju, umieszcza się drugą z zaworami i tłokiem. Tłumienie drgań powstających podczas jazdy powoduje ściskanie amortyzatora. Tłoczysko wypiera wówczas olej do komory, gdzie napotyka on opór zaworu dennego. W momencie rozciągnięcia amortyzatora, elementem tłumiącym całej konstrukcji staje się zawór zwrotny, który blokuje działanie tłoka i pozwala odprowadzić olej do komory pomocniczej.
Amortyzatory olejowe są często nazywane miękkimi, ponieważ nie usztywniają tak zawieszenia, jak czynią to elementy gazowo-olejowe. Są to rozwiązania z reguły mało awaryjne, pozwalające uzyskać wysoki komfort jazdy.
Zalety:
- miękkie zawieszenie
- większy komfort jazdy
- prosta budowa
- mała awaryjność
- niska cena
- możliwość regeneracji
Wady:
- znaczny ciężar
- zmniejszona przyczepność
- szybsze zużywanie się podzespołów zawieszenia
- opóźniona reakcja na nierówności
Amortyzatory olejowe są dużo bardziej powszechniejsze niż gazowo-olejowe, a przynajmniej ja częściej spotykam się z tymi pierwszymi. I taka prawda, że jakich byśmy nie zastosowali to zwłaszcza biorąc pod uwagę warunki na polskich drogach to i te i te wymagają kontroli i wymiany. Wszystko zależy więc od naszych konkretnych wymagań i zasobności portfela.