Częste usterki zawieszenia w naszym samochodzie
Dziurawe drogi, wiek oraz przebieg naszych samochodów, a także niskiej jakości zamienniki stosowane przez część warsztatów samochodowych mają bezpośredni wpływ na żywotność zawieszenia. Problemy związane z jego działaniem często można zaobserwować przez stukanie, skrzypienie lub dziwne zachowanie się pojazdu w zakrętach oraz po najechaniu na nierówność. Jak prawidłowo zdiagnozować uszkodzenia poszczególnych elementów zawieszenia w naszym samochodzie?
Amortyzatory
Amortyzatory mają bezpośredni wpływ na prowadzenie samochodu, jego zachowanie na nierównościach, a co za tym idzie na bezpieczeństwo jazdy. Głównym objawem jest nadmierne bujanie autem po najechaniu na nierówność, dobijanie powodujące charakterystyczny stuk. Uszkodzenie amortyzatora można zdiagnozować przez sprawdzenie jego szczelności, czasem wyciek oleju znajdującego się w jego wnętrzu jest widoczny, bądź przez naciśnięcie nadwozia w pobliżu koła i obserwowanie czy samochód nie buja się na boki. Jeśli odkryjemy jeden z tych objawów to oznacza, że amortyzatory nadają do wymiany.
Sworznie wahaczy
Uszkodzenie sworzni wahaczy najczęściej objawia się poprzez stukanie w momencie, kiedy najedziemy na nierówność w jezdni. Całkowite uszkodzenie, czyli wybicie sworznia może doprowadzić do bardzo przykrych skutków, więc warto zadbać o jak najszybszą wymianę uszkodzonego elementu, zwłaszcza w momencie, kiedy usłyszymy pierwsze i niepokojące dźwięki oraz poczujemy oznaki jego zużycia.
Łącznik stabilizatora
Łącznik stabilizatora pełni ważną rolę w działaniu naszego zawieszenia. Jest elementem stabilizatora, czyli drążka biegnącego przez całą szerokość samochodu w przedniej jego części i odpowiada za ograniczenie maksymalnego wychylenia się nadwozia pojazdu. Łączniki stabilizatora to bardzo proste elementy i również ich wymiana nie powinna sprawiać nam żadnych problemów. Jego uszkodzenie można rozpoznać w momencie, kiedy wjeżdżając na nierówność tylko jednym kołem na danej osi usłyszymy charakterystyczny stuk.
Tuleje wahaczy
Ich uszkodzenie najłatwiej zdiagnozować przez podniesienie samochodu na podnośniku i szarpanie za koło. Jeśli wyczujemy luz i usłyszymy dźwięk stukania to oznacza, że tuleje wahaczy są do wymiany. W niektórych modelach samochodu będziemy zmuszeni do wymiany tulei razem z wahaczem, co może okazać się nieco bardziej kosztowne, jednak prostsze od wymiany i wprasowywania tulei.
Sprężyny zawieszenia
Z pewnością należą do najbardziej trwałych elementów zawieszenia. Mimo to po pewnym czasie, który jest oczywiście zależny od tego w jakich warunkach użytkujemy dany pojazd, mogą one również ulec uszkodzeniu. Uszkodzona sprężyna najczęściej daje o sobie znać przez głośne strzelenie podczas skręcania kołami. Często możemy również zauważyć, że jedna strona samochodu jest nieco niżej zawieszona niż druga, co także zwiastuje problem ze sprężynami. Aby upewnić się, czy nasze sprężyny faktycznie są uszkodzone obejrzyjmy je dokładnie lub udajmy się na stację kontroli pojazdów i poprośmy o ich sprawdzenie.
Decydując się na wymianę jakiegokolwiek elementu zawieszenia w naszym samochodzie zadbajmy, by zamiennik był możliwie jak najwyższej jakości, a co kluczowe by dany element był wymieniany parami. Oznacza to, że kiedy wymieniamy daną część z jednej strony naszego samochodu, powinniśmy dokonać tego samego po przeciwnej stronie. Dotyczy to praktyczne każdego elementu zawieszenia, a w szczególności sprężyn oraz amortyzatorów.
W dzisiejszych czasach, przy tak dobrej dostępności części zamiennych do różnych pojazdów zadbajmy o sprawność naszego samochodu, a co za tym idzie o bezpieczeństwo własne, pasażerów oraz innych uczestników ruchu drogowego.
Co to usterek w układzie zawieszenia można spodziewać się czegokolwiek. Wszystko przez jakość dróg, którymi się poruszamy. Z reguły może dochodzić do awarii sworznia wahaczy, tulei wahaczy, czy stabilizatorów. Często właśnie po zimie możemy usłyszeć stukanie w przednim zawieszeniu. W takim przypadku warto od razu zdiagnozować problem
Obecna dostępność do części motoryzacyjnych znacząco ułatwia dokonywanie wszelkiego typu napraw i wymian. Wiadomo, że każdy jak długo tylko może to odwleka w czasie ponoszenie dodatkowych kosztów na własne auto. niemniej jednak, jak widać w powyższym artykule, w samym układzie zawieszenia znajduje się mnóstwo elementów, które ulegają eksploatacji i tym samym wymagają regularnej kontroli i wymiany.