Jakiej firmy amortyzatory wybrać? Garść porad
Nosząc się z zamiarem wymiany amortyzatorów na nowe, niejeden kierowca zadaje sobie pytanie, czy podzespoły pochodzące od renomowanych producentów rzeczywiście cechują się wyższą jakością. Wiele osób jest bowiem w stanie przeznaczyć większą pulę pieniędzy, jeżeli produkt odwdzięczy się dłuższą żywotnością. W przypadku amortyzatorów trzeba uczciwie przyznać, że większość z tych, które produkowane są przez firmy przodujące w branży, rzeczywiście można polecić. Zatem które marki amortyzatorów są godne uznania?
Monroe
Pierwsza firma w zestawieniu, która znalazła uznanie na całym świecie, to Monroe. Marka pochodzi ze Stanów Zjednoczonych i działa w branży zajmującej się produkcją amortyzatorów. Nie sposób o niej nie wspomnieć, gdyż wielu producentów aut, szczególnie tych posiadających siedziby na terenie USA, stosuje amortyzatory Monroe na tzw. pierwszy montaż. Swą wysoką pozycję marka zdobyła dzięki zaawansowanym procesom kontroli jakości, które przyczyniają się do tworzenia produktów o wysokiej wytrzymałości. W zależności od modelu amortyzatora i docelowego auta, koszt zakupu za jedną sztukę waha się w granicach 100-200 zł.
Bilstein
Bilstein to kolejna marka o ugruntowanej pozycji na rynku. Firma pochodzi z Niemiec i zajmuje się nie tylko produkcją amortyzatorów, ale także innych elementów montowanych w zawieszeniu. Firma ta poszczycić się może bardzo bogatą historią, gdyż swą działalność rozpoczęła już w drugiej połowie XIX wieku. Amortyzatory sygnowane logiem Bilstein montowane są podczas procesu produkcji w znanych wszystkim niemieckich koncernach samochodowych,, takich jak m.in. BMW, Audi czy Porsche. Z tego też względu najszerszy asortyment zamienników Bilstein dotyczy części do niemieckich pojazdów, a ich ceny rozpoczynają się od 150 zł za sztukę.
Sachs
Sachs jest kolejnym przedstawicielem producentów amortyzatorów pochodzących zza naszej zachodniej granicy – Niemiec – który podobnie jak Bilstein, swe początki datuje na drugą połowę XIX wieku. Oprócz elementów zawieszenia, w tym amortyzatorów, Sachs zajmuje się także produkcją układów przeniesienia napędu. Tak jak w przypadku innych marek, również i podzespoły firmy Sachs wykorzystywane są w fabrykach samochodów podczas pierwszego montażu, zwłaszcza do aut niemieckich, takich jak Volkswagen czy Mercedes. Amortyzatory Sachs nie wyróżniają się cenowo na tle konkurencji, co oznacza, że jedna sztuka kosztuje w granicach 150 zł.
Kayaba
W zestawieniu nie mogło oczywiście zabraknąć czołowego producenta amortyzatorów japońskiego pochodzenia. Kayaba to klasa sama w sobie, wystarczy bowiem wspomnieć, że co czwarte auto opuszczające fabrykę posiada w swoim zawieszeniu amortyzatory tego producenta. Pokazuje to, jak dużym zaufaniem koncerny motoryzacyjne darzą azjatycką markę. Warto również dodać, że Kayaba przyciąga klientów nie tylko wyśrubowaną jakością, ale też stosunkowo niską ceną swoich produktów, gdyż koszt zakupu jednej sztuki amortyzatora zaczyna się już od około 130 zł.
Świetne zestawienie. Słyszałem o wszystkich powyższych markach, ale przyznam szczerze, że nawet gdy kojarzy się renomę Monroe, Bilstein, Sachs czy Kayaba, to w pierwszej kolejności patrzy się na cenę danego elementu, który trzeba wymienić. Tymczasem w finalnym rozrachunku w większości przypadków zaufanie renomowanej marce naprawdę się opłaca.
Ja to mam chyba pecha na amortyzatory, kupiłem komplet kayabe i po 2 miesiącach z jednego poszedł olej, na reklamację czekam już 2 miesiące, teraz kupiłem Sachsa i znowu problem, zaraz po montażu miały 57 i 49 %. Tydzień później po przejechaniu około 600 km już mają 41 i 12 %. No i znowu zaczyna się czas oczekiwania na reklamację, ciekawe jak teraz będzie to długo trwało
dokładnie tak samo miałem z SACHS. Pierwsze kilka kilometrów czuć było że są nowe i trzymają a juz na drugi dzień jak stare bujały.
Chyba tylko oryginał ASO pozostaje.