Jak za pomocą sprężyn zawieszenia obniżyć auto?
Ładne duże felgi, błyszczący lakier czy przyciągająca wzrok folia pokrywająca nadwozie. Często taki tuning wizualny dopełnia się bardzo popularnym w Polsce i na świecie obniżaniem zawieszenia. Niżej usytuowany samochód dużo lepiej się prezentuje i wygląda bardziej rasowo. Co najważniejsze prowadzi się dużo pewniej, gdyż samochód lepiej zachowuje się na zakrętach. Pozwala to kierowcy wchodzić w zakręty z większymi prędkościami co przynosi dużo więcej frajdy.
Na polskich drogach za niskie nadwozie może przysporzyć wielu problemów i narazić użytkownika na dodatkowe koszty. Tym bardziej jeśli porusza się głownie w strefie miejskiej gdzie występuje wiele wysokich krawężników, zapadniętych studzienek czy progów zwalniających.
Obniżanie zawieszenia
Obniżanie zawieszenia przez wyminę sprężyn w samochodzie na te o skróconym stoku jest najprostszą metodą obniżenia samochodu. Dzięki metodzie bez wymiany amortyzatorów można obniżyć zawieszenie maksymalnie o 30-40 mm i jest to złoty środek pomiędzy fajnym wyglądem a poprawą jazdy danego samochodu.
Wielu kierowców obniżając swoje auto jeszcze niżej, wymieniając jedynie sprężyny zostawiając fabryczne amortyzatory, popełnia ogromny błąd. Jest oto bardzo ryzykowne, gdyż krótsza sprężyna powoduje dużo większy ścisk amortyzatorów w bazowym miejscu. Przez co bardzo mocno obniżają się ich właściwości i po prostu szybciej się zużywają. Często bywa tak, że wszystkie korzyści płynące ze zmiany sprężyn na krótsze są neutralizowane przez szybkie zużywanie się amortyzatorów. Dlatego jednoczesna wymiana obu tych elementów oczywiście najlepiej od jakiegoś markowego producenta, daje pewność, że pojazd będzie prowadził się dobrze i jeździł długo bez usterek.
Wielu producentów ma w sowiej ofercie gotowe zestawy składających się z krótszych sprężyn i odpowiednio dostosowanych do nich amortyzatorów. W zestawie takim wszystkie elementy dobrane są pod siebie pod ścisłą charakterystyką pracy. Można wyróżnić dwa rodzie pakietów: te przeznaczone do normalnego użytku i te dla miłośników motosportu. Oczywiście te drugie charakteryzują się większa twardością oraz niższym stopniem obniżenia.
Koszty
Koszty związane z obniżeniem samochodu za pomocą sprężyn mocno się wąchają i wszystko zależy od producenta sprężyn. Najtańsze komplety zaczynają się już od 250 zł a na te od renomowanych producentów trzeba przeznaczyć nawet do 1500 zł. Do tego należy doliczyć wymianę amortyzatorów w przypadku, gdy chcemy zachować pełne bezpieczeństwo. Koszty jednego amortyzatora mogą dochodzić nawet do 700 zł za sztukę. No i oczywiście sama wymiana, o ile jesteśmy sobie w stanie sami z nią poradzić to poza straconym czasem nic nas nie będzie to kosztować, lecz w przypadku wymiany u mechanika cena może sięgać nawet 500 zł.
Alternatywa obniżania samochodu za pomocą sprężyn
Niektórzy kierowcy decydują się na pewne alternatywy przy obniżaniu samochodu za pomocą sprężyn, a mianowicie przez ich przycinanie i spajanie ich klamrami. Jest to bardzo niebezpieczna metoda i stwarza zagrożenie również innym uczestnikom ruchu, gdyż przy gwałtownej zmianie prędkości może dojść do wypadku przez ściągnięcie samochodu na któryś bok. Jest to związane ze zmianą geometrii kół w samochodzie.
Czy warto?
Na to pytanie musi sobie każdy sam odpowiedzieć osobiście. Jeśli oczekujesz komfortowej jazdy i łagodnego wchodzenia w każdą nierówność, to lepiej zostać przy oryginalnym zawieszeniu. Natomiast, jeśli preferujesz bardziej przyciągający wygląd samochodu i lepsze osiągi na zakrętach kosztem wygody, to rozwiązanie jest dla Ciebie.
Zawsze znajdą się gdzieś zagorzali fani tuningowania swoich samochodów i nic w tym złego, dopóki priorytetową kwestią pozostanie zachowanie bezpieczeństwa na drodze. Samodzielne skracanie sprężyn, zakup tanich podróbek i wiele tym podobnych zachować może być naprawdę tragiczne w skutkach. Dobrze, że na stronach takich jak ta, pojawiają się tego typu artykuły, które nie tylko dostarczają garść przydatnych wskazówek, ale i zwracają uwagę co jest w tym wszystkim najważniejsze.