Kiedy należy wymienić sprężyny zawieszenia?
Jednym z elementów układu zawieszenia w samochodzie są sprężyny, które podobnie jak wiele innych podzespołów, zaliczają się do części typowo eksploatacyjnych. Niestety nie każdy wie, kiedy powinno się je wymienić, przez co często są użytkowane mimo niepełnej sprawności. Zdarzają się przypadki pękania sprężyn, wówczas sytuacja jest klarowna i wymianę trzeba przeprowadzić jak najszybciej, jednak co w przypadku stopniowej utraty właściwości amortyzujących? Spróbujemy udzielić wyczerpującej odpowiedzi na pytanie, kiedy wymienić sprężyny zawieszenia?
Dlaczego sprężyny zawieszenia ulegają zużyciu i jak się ono objawia?
Ten, kto uważa, że sprężyny zawieszenia wykonują pracę wyłącznie podczas poruszania się pojazdem, jest w błędzie. Elementy te pracują bowiem zarówno podczas jazdy, jak i wtedy, gdy auto pozostaje nieruchome. Wobec tego, samochody z dużymi wskazaniami licznika wcale nie muszą mieć mocno wyeksploatowanych sprężyn, gdyż ich zużycie w większej mierze zależy od masy pojazdu i od tego, do jakich celów były wykorzystywane. Wystarczy bowiem porównać samochód terenowy do jakiegokolwiek modelu miejskiego czy kompaktowego – w przypadku tego pierwszego, z całą pewnością sprężyny będą bardziej „zmęczone”, nawet jeżeli przebieg jest wyraźniej mniejszy niż w aucie o niewielkich gabarytach.
Kolejną kwestią, którą warto poruszyć, jest systematyczne obniżanie się konstrukcji pojazdu. Nie warto tracić czasu na szukanie sposobów zapobiegających temu zjawisku, gdyż takie nie istnieją. Trudno również precyzyjnie ocenić moment, w którym auto przekroczyło pozycję minimalną, ze względy na to, że opadanie trwa latami i jest niewielkie, przez co ludzkie oko nie jest w stanie go wychwycić.
Jak sprawdzić sprawność sprężyn?
Decydujący sygnał, wskazujący na konieczność wymiany sprężyn zawieszenia, może ujawnić się podczas badania geometrii pojazdu. W przypadku wystąpienia wartości odbiegających od normy, które nie są wywołane zużyciem lub uszkodzeniem innych elementów zawieszenia, właściwie można być pewnym, że świadczy to o niepoprawnym prześwicie auta, i tym samym – zużyciu sprężyn.
Istnieją także domowe sposoby, które pozwolą ocenić, czy sprężyny nadają się już do wymiany. Podobnie jak pozostałe elementy zawieszenia, tak i sprawne sprężyny, wydają odgłosy stukania podczas pokonywania poprzecznych nierówności. W sytuacji, gdy sprężyny są już wysłużone, odczuwalnie pogarsza się również komfort podróżowania, gdyż skuteczność amortyzacji jest poniżej przyzwoitego poziomu.
Znakiem ostrzegawczym mogą być również nadmierne przechyły boczne pojazdu, szczególnie podczas dość dynamicznie pokonywanych zakrętów. Oprócz przechyłów bocznych, występować może także tzw. nurkowanie, czyli gwałtowne obniżanie się przodu auta podczas hamowania. Warto także wizualnie sprawdzać kondycję sprężyn, gdyż jakiekolwiek rdzawe wykwity lub pęknięcia, nawet te niewielkie, oznaczają konieczność zakupu nowych sprężyn.
Nadmierne przechyły boczne, nurkowanie auta, a także rdzawe wykwity lub pęknięcia to zdecydowane przesłanki do sprawdzenia stanu i podjęcia decyzji o wymianie sprężyn zawieszenia. Doskonale, że autor artykułu podkreślił fakt, iż wymienione elementy zawieszenia zużywają się nie tylko w trakcie jazdy, ale w dużej mierze zależą od ciężaru pojazdu, niezależnie od tego ile miał faktycznie przejechanych kilometrów.
Słuszna uwaga odnośnie zużywania sprężyn zawieszenia również w przypadku pojazdów, które wcale nie mają dużego przebiegu. O ile wykwity i dziury są jasnym sygnałem do wymiany, to niewprawieni kierowcy mogą błędnie interpretować różne odgłosy czy efekty nurkowania i ślizgania. Wówczas zawsze lepiej profilaktycznie sprawdzić zawczasu niż czekać do niebezpiecznego pęknięcia sprężyn w czasie jazdy.